Når madoplevelsen sætter kursen
På et krydstogt er der kun én ting, der kan stjæle opmærksomheden fra solnedgangen – og det er måltiderne.
Krydstogtskibene anno 2025 har gjort op med de tunge, gentagne menuer og åbnet for en kulinarisk verden, der spænder fra lette retter på dækket til ekstravagante signaturretter og levende madlavning ombord.
Tag med på en rejse gennem gastronomien til søs, hvor måltiderne ikke blot er et højdepunkt – men ofte selve formålet med rejsen.
Der var engang, hvor måltider til søs fulgte en fast koreografi med hvide duge, faste siddepladser og menuer, der gentog sig rejse efter rejse.
I dag er den tid passé. Nutidens krydstogter har løftet gastronomien til nye højder med oplevelser, der matcher – og ofte overgår – selv de bedste restauranter på land. Og med udsigt til frisklavet sushi på dækket, barbecue på en palmestrand, hvor caviaren serveres direkte i bølgerne, er gastronomi nu en væsentlig del af rejsen.
Caviar, klassikere og White Star Service
I Queens Grill på Cunards ikoniske britiske skibe fortsætter traditionerne ufortrødent.
Her serveres ikoniske retter som Beef Wellington, Dover Sole og lammeryg, tilberedt ved bordet. På de legendariske transatlantiske rejser mellem Southampton og New York tilføjes ekstra lækkerier til menuerne, og for de indviede er det stadig muligt at bestille caviar, selvom det ikke står på kortet.
Vinkort for kendere
Cunards vinkort har bogstaveligt talt sat standarden til søs. I mange år var det branchens mest prestigefyldte, med faste allotments fra Premier Cru-slotte som Château Margaux, Lafite Rothschild og Romanée-Conti.
Før Carnival Corp. overtog rederiet, justerede man ikke priserne i forhold til markedet, hvilket gav gæsterne adgang til nogle af verdens mest eftertragtede vine til bemærkelsesværdigt rimelige priser.
Verdens mest eftertragtede køkkener til søs
Rederiet Crystal holder fast i sit ry for højeste standard og gastronomiske ambitioner. Nyeste tilføjelse på rederiets skibe er Beefbar, skabt af Riccardo Giraudi. I august 2025 åbnede også en ny version af den italienske “Osteria d’Ovidio” med de berømte brødre Raffaele og Massimiliano Alajmo – sidstnævnte den yngste kok nogensinde med tre Michelin-stjerner – bag menuerne.
En flydende Nobu-restaurant
Crystal er fortsat ene om at tilbyde Nobu-restauranter til søs, under navnet UMI UMA. Med kun 60 pladser byder restauranten på Nobu Matsuhisas signaturretter som Black Cod og Wagyu Beef Filet Steak, hvor Nobu ‘himself’ af og til sejler med som gæstekok.
Seabourn, med sine mindre skibe og meget høje forhold mellem besætningsmedlemmer og gæster, bragte tidligere en ny dimension til havets spisesteder med “The Grill by Thomas Keller”.
Keller som forgangsmand
Keller blev bl.a. kendt for ”The French Laundry” i Californien og ”Per Se” i New York, og skabte til Seabourn et amerikansk-inspireret grillkoncept, der hurtigt blev en favorit hos gæsterne. Samarbejdet sluttede i 2023, men satte et varigt aftryk på, hvordan moderne krydstogtrederier kan samarbejde med kendiskokke og deres koncepter.
SeaDream Yacht Club, som har to superyachts, leverer en oplevelse, der flere gange er blevet hædret af Berlitz Guide og Forbes som verdenshavenes bedste spiseoplevelser.
Kombinationen af kvalitetsråvarer, personlig service og uformel elegance gør maden ombord på disse yachts til det tætteste, man kommer på sin egen private gourmetrestaurant og understøtter teorien om, at ’jo større’ ikke altid er ’desto bedre’.
Kulinariske oplevelser som rejsemål
Oceania Cruises, kendt for at have branchens største madbudget pr. gæst, tilbyder både klassiske retter og eksperimenterer samtidig med nye smagsuniverser i et udvalg af restauranter, der spænder fra italiensk og fransk til asiatisk.
Kokkeskoler til søs
Ombord kan man også deltage i kokkeskoler, hvor man lærer teknikkerne bag signaturretterne, og dermed selv står i køkkenet, uden at skulle bekymre sig om opvasken.
Hos Regent Seven Seas Cruises, hvor alt er inkluderet i rejsens pris, er madoplevelserne også på niveau med de absolut bedste af slagsen på land. Her kan man begynde aftenen med frisklavet dim sum eller en silkeblød hummerbisque, efterfulgt af grillet jomfruhummer eller perfekt stegt oksemørbrad serveret til perfektion, uanset hvilken af skibets specialrestauranter man vælger.
Silversea Cruises integrerer destinationernes madkultur direkte i rejsen gennem deres forrygende S.A.L.T. (Sea And Land Taste)- koncept.
Her tager gæsterne aktivt del i forberedelserne ved fx at besøge på et fiskemarked i Frankrig, hvor dagens fangst tilberedes ombord eller nyde en vinsmagning i Chile efterfulgt af en middag, hvor køkkenchefen fortolker regionens kulinariske traditioner, tilsat den helt rette drue.
Kogekunst i verdens mest afsides hjørner
Ekspeditionskrydstogter har traditionelt været forbundet med eventyr, natur og fjerne destinationer – og ikke med de helt store kulinariske oplevelser. Det billede er ved at ændre sig markant. Moderne ekspeditionsrederier som Scenic Ocean Cruises, Silversea Cruises og Swan Hellenic kombinerer i dag autentiske oplevelser i nogle af verdens mest afsidesliggende egne med gastronomi på højt niveau.
10 restauranter til 200 gæster
Scenic Cruises Eclipse og Eclipse 2, tilbyder fx op til ti forskellige spisemuligheder for de blot 200 gæste ombord – som efter dage på farten kan nyde både fine dining og afslappede BBQ-frokoster. Den franske restaurant Lumière serverer klassisk gastronomi med nøje udvalgte vine, mens Sushi @ Koko’s er kendt som en af verdenshavenes bedste sushi-restauranter.
Scenic Cruises mest eksklusive oplevelse er den 12-retters Chef’s Table menu, “by invitation only”, med direkte udsyn til køkkenet. Menuerne skifter løbende, og ønsker man at nyde en privat stund i sin suite, kan middagen serveres der eller på den private veranda.
Vidste du at...?
-
Kokken sejler med verden rundt – og henter inspiration i hver havn. Dagens menu kan derfor være inspireret af gårsdagens marked i Porto. - Champagnen løber meget sjældent tør. Der findes faktisk stillinger som Head Sommelier at Sea.
- Saltvand og stjernehimmel gør noget ved appetitten. Mange gæster spiser derfor mere til havs – simpelthen fordi frisk luft og ro skærper sanserne.
- Roomservice på havet betyder, at du kan få serveret frisklavet mad midt om natten – på en hvid dug, naturligvis.
- Det er helt normalt at kende tjeneren ved navn. Personlig service betyder, at de husker, hvordan du foretrækker din kaffe.
- Hver ret testes og justeres efter, hvordan smag ændrer sig med luftfugtighed og bevægelse.
- Brødbagningen starter typisk kl. 3 om natten, så morgenbuffeten dufter af friskbagte croissanter kl. 7.
- Og ja – der findes caviar-bars til søs. Selvfølgelig gør der det. Hvorfor ikke?
Fremtidens gastronomi
Mens krydstogternes gastronomi fortsat bygger på traditioner og klassiske køkkener, ses samtidig en tydelig bevægelse mod sundere, lettere og mere varierede måltider, som matcher moderne gæsters livsstil og samfundstendenser.
Rederierne tilpasser derfor mere og mere menuer med fx sprøde avocado-toast, farverige bowls og flere plantebaserede alternativer, som giver en bedre balance mellem nydelse og velvære.
Samtidig bliver madoplevelserne mere interaktive og personlige, hvor gæsterne inviteres med i madens univers gennem levende madlavning, workshops og oplevelser, der går tæt på destinationernes råvarer og kulinariske traditioner.
Fremtidens gastronomi til søs handler derfor ikke blot om mad og kendiskokke – men i høj grad også om forbindelsen mellem mennesker, kultur og de destinationer, man besøger. Som en markør på en ny æra, hvor bordets glæder bliver en endnu vigtigere del af rejsen.